Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Turussa keksittiin viinajäätelö – Pian turkulaisyhtiö lanseeraa 8-prosenttisen alkoholijäätelön

Vuosi sitten markkinoille tullutta Turussa valmistettavaa alkoholijäätelötuote Bad Santaa on myynnissä Suomessa jo 70:ssä K-ryhmän kaupassa sekä 40:ssä ravintolassa ja Virossa Prismoissa.

Lisäksi huhtikuussa Bad Santa harppasi entistä suuremmille Saksan markkinoille. Edeka-ketju aloittaa pian Bad Santan pilottimyyntikokeilun 45 myymälässä. Edekalla on tuhansia myymälöitä, joten turkulaisfirmalla on suuri mahdollisuus hurjaan kasvuun jo pelkästään Saksassa saatika muualla Euroopassa.

– Pystymme valmistamaan 1200 jäätelöpurkkia tunnissa. Ajamme tällä hetkellä linjalta 1-2 erää päivässä tuotantopäivinä ja se riittää hyvin nyt, mutta seuraamme mielenkiinnolla Saksan ja tietysti myös Suomen ja Baltian myyntikehityksiä. Tuotamme muutamia tuhansia purkkeja viikossa, mutta tavoite on nostaa valmistus kotimaan markkinoille 10000:een viikossa, toimitusjohtaja Jens Lönnqvist määrittelee.

Hän kertoo ajatuksen artesaanijäätelön valmistamisesta ja myymisestä lähteneen liikkeelle kaveriporukassa. Ystävykset opiskelivat alaa ja kehittivät tuotteitaan usein kantapään kautta. Lönnqvist myöntää, että alussa jännitti melkoisesti, kun plakkarissa oli muutaman sadan jäätelön tilaus ja kolme kuukautta etukäteen oli pitänyt tilata omakotitalon hintainen jäätelönvalmistuslinja, mutta päätös osoittautui näillä näkymin oikeaksi.

Kaveruksille oli heti selvää, että he yhdistävät jäätelön ja alkoholin, suoraan sanottuna viinan. Ravintolat olivat jo Suomessa myyneet alkoholilla terästettyä jäätelöä, mutta kukaan ei ollut itse tuotteistanut sellaista laajempaan jakeluun. 1.3.2018 voimaan tullut alkoholilainmuutos mahdollisti vahvempien prosenttien tuomisen jäätelön oheen. Bad Santa Oy oli siihen mennessä kehittänyt tuotteitaan jo pitkään ja oli valmis markkinoille, kun muutos tuli.

Bad Santa -nimi kuvaa leikkimielisesti joulupukin vapaa-ajan alter egoa, joka on kehittänyt tuotteen Bad Santa Liquer Ice. Tuotteita ovat salmiakkilakritsin makuinen Laku Salmari, päärynän makuinen Vallaton, hunajan ja rommin makuinen Honey Rum sekä tunturiperinteitä kunnioittava Whiskey Coffee. Liköörijäätelöä myydään kahden desilitran pikarissa, jota koristaa uusikaupunkilaisen tatuointitaiteilija Markus Kotirannan fiktiivinen piirros joulupukista ja varsin nuorekkaasta joulumuorista.

– Uskomme, että 3,8-5,5-prosenttinen alkoholijäätelö on jatkossakin suosituin tuotteemme, mutta olemme kuulleet varsinkin ravintoloilta, että tarjolla voisi hyvinkin olla tuotteita vahvemmillakin prosenteilla. Julkistammekin touko-kesäkuun vaihteessa uuden jäätelötuoteperheen, jossa on jopa tuplasti prosentteja eli vahvuus on noin 8 prosenttia, Lönnqvist paljastaa.