Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Kaupunkipyörät pyörivät Turussa talvellakin pienistä haasteista huolimatta – Hankepäällikkö: "Missään muualla Suomessa ei olla uskallettu kokeilla vielä talvikautta"

KAUPUNKIPYÖRÄ Föli-fillareilla ajettiin tammi- ja helmikuussa noin 10 000 matkaa kuukautta kohden.

Kaupunkipyörien ensimmäinen talvi sujui ilman suurempia ongelmia. Viat esimerkiksi vaihteiden ja palauttamisen kanssa eivät haitanneet merkittävästi käyttökokemusta.

Turun kaupungin hankepäällikkö Stella Aaltosen mielestä talvikausi sujui hyvin.

– Meillä ei ollut haasteita muuten kuin muutaman pyöräaseman kohdalla, kun lunta kerääntyi asemalle. Muuten asemien kunnossapito ja muut asiat menivät hyvin. Monesti akut tyhjenevät paljon nopeammin, kun on kylmempää, ja se selkeästi näkyi meillä. Siitä saimme oppia, että miten siihen pitää varautua ja että miten akkujen tilannetta pystytään parantamaan, hän toteaa.

Pyöräilijä ja entinen Turun Polkupyöräilijöiden puheenjohtaja Teemu Nurminen otti kaupunkipyörän käyttöönsä aktiivisemmin, kun hänen omasta pyörästään puhkesi rengas. Hän arvioi, että hän tekee muutaman matkan viikossa Föllärillä.

Hän ajoi pyörällä myös talvella. Silloin pientä harmia aiheuttivat ajoittain jäätyneet vaihteet tai kortinlukija. Asemilla oli välillä ongelmia asettaa pyörä takaisin telineeseen kasaantuneen lumi- tai jääkerroksen takia.

Talveen varauduttiin vaihtamalla pyöriin nastarenkaat ja sopimalla kunnossapidon tarjoajan kanssa lumen kolauksesta.

– Siihen nähden, mitä kaikkea olisi voinut olla, tämä meni aivan loistavasti. Se pitää myös muistaa, että missään muualla Suomessa ei olla uskallettu kokeilla vielä talvikautta, Aaltonen huomauttaa.

Hän kertoo, että pyörien kunto talven jälkeen on pysynyt hyvänä. Positiivista palautetta on tullut pyörien ajettavuudesta.

Nurminen on huomannut, että korit rämisevät talven jäljiltä, mutta muuten hän ollut hyvin tyytyväinen pyörien kuntoon.

– Tuntuu, että niitä huolletaan säännöllisesti. Pikku vikoja löytyy, mutta ei tunnu kuitenkaan siltä, että ongelmia olisi kasaantunut, hän sanoo.

Föli-fillarimatkoja tehtiin noin kolmasosa kesän matkojen määrästä. Tammi- ja helmikuun aikana matkoja tehtiin hieman alle 10 000 kuukautta kohden. Yhteensä matkoja on ajettu 218 000 tähän mennessä.

– Ainoastaan pari kertaa olen törmännyt siihen, että on rikkinäinen pyörä, mutta sitten vieressä on aina ollut toimiva. Koskaan ei ole tullut vastaan tyhjää asemaa, Nurminen kertoo.

Aaltonen kommentoi, että Föli-fillarointi jatkuu myös ensi talvena.

– Ilman muuta jatkamme! Saamme käyttäjiä lisää ja saamme Föli-fillareille enemmän käyttöä talvella, milloin pyörät pysyvät hyvässä kunnossa. Akutkin ovat paremmassa kunnossa, kun ne latautuvat ajettaessa. Mitä enemmän käyttäjiä, sitä paremmassa kunnossa pyörätkin ovat.