Logomon kävelysilta ei valmistukaan vielä kesäksi – kustannusarvioon tuli vielä 200 000 euron nousu

Kaupunkirakentamisjohtaja Kimmo Suonpää ja rakennuttamispäällikkö Jukka Mäenpää kertovat, että hankkeen vaikeusaste pääsi yllättämään. Ohto Lankila

Ohto Lankila

Viivästyksistä kärsinyt Logomon kävelysilta valmistuu näillä näkymin vasta marraskuussa.

Sillan piti alun perin olla valmis vuoden 2018 loppuun mennessä. Ensin valmistumista siirrettiin huhtikuuhun 2019, sitten heinäkuuhun. Nyt arvio valmistumisesta siirtyy taas.

– Heinäkuulle se ei ehdi valmistumaan. Tai jos ehtii, niin se on iloinen yllätys. Tällä hetkellä realistinen arvio on, että silta on käyttökunnossa marraskuussa, kertoo rakennuttamispäällikkö Jukka Mäenpää

– Tilanne on tässä vaiheessa sillä tavalla hyvä, että meillä on suunnitelmat nyt lähes valmiita. Konepajatyöt ovat päässeet kunnolla edistymään ja työmaa on täysillä vauhdissa, kertoo Turun kaupungin kaupunkirakentamisjohtaja Kimmo Suonpää

Hankkeen viivästyessä myös sen kustannukset ovat nousseet. Alun perin urakan hinnaksi oli sovittu 8,5 miljoonaa euroa. Siitä se nousi 10,5 miljoonaan, jonka jälkeen 12,5 miljoonaan ja lopuksi 13,3 miljoonaan.

– Tällä hetkellä pidämme kiinni siitä viimeisen tiedotteen kustannusarviosta, joka on 13,5 miljoonaa euroa. Siinä on sisällä myös pieni pelivara ensivuodelle, kertooSuonpää.

– Kun työ on viivästynyt, ei myöskään kustannuksia vuodelle 2018 ole kertynyt arvioitua määrää. Tämä huomioiden vuodelle 2019 on varattu enemmän määrärahaa Logomon sillalle ja määrärahan lisäys on karsittu investointisuunnitelman muista kohteista, kertoo Suonpää.

Logomon kävelysillan kompastuskivenä on ollut huono varautuminen suunnitteluvaiheessa. Rakennelma on teknisesti hyvin haastava, ja alkuperäisiä suunnitelmia jouduttiin tarkistamaan paljon. Tarkastuksissa kävi ilmi, että rakenteita tulee vahvistaa.

– Tämän vuoden keskusteluissa on jäänyt pimentoon, kuinka monimutkainen ja ainutlaatuinen rakennelma tämä silta on. Jos se olisi ihan tavallinen siltarakenne, niin sehän olisi ollut valmiina jo pitkän aikaa, selittää Suonpää.

– Sillasta haluttiin sellainen rakennelma, että Suomen mittapuulla ei toista sellaista löydy.

Työtä vaikeuttavat myös alla kulkevat junat. Sillan alla on 14 raideparia ja junaliikennettä ei voi pitää pysähdyksissä sillan rakentamisen takia. Vaikeana osana rakennusprosessia Suonpää mainitsee sillan pääkannattajan kiinnittämisen tukitorneihin.

– Junaliikenteen vuoksi asentaminen on minuuttipeliä.

Valmiiseen siltaan on moni varmasti tyytyväinen. Sillan molemmissa päissä tulee olemaan hissi, silta on lasitettu, toimivalla ilmanvaihdolla ja täysin valaistu. Valot myös liikkuvat sen mukaan, miten ihmiset kulkevat sillalla. Jukka Mäenpää myös mainitsee, että valoja voidaan ohjelmoida eri tarkoituksiin. Esimerkiksi jos Logomolla on jokin tapahtuma, valoja voidaan ohjelmoida sen teemaan sopiviksi.

– Sillasta tulee todella turvallinen käyttäjän kannalta. Esimerkiksi sillan huojuminen suurilla kävelijämäärillä voisi tuntua epämiellyttävältä, vaikka sillä ei olisi merkitystä toimivuuden kannalta. Tässäkin ollaan ajateltu käyttäjän parasta. Myös se lisää turvallisuuden tunnetta, että silta on lasitettu ja sinne näkee joka puolelta. Jos miettii, että silta olisi umpinainen, niin tuolla pimeässä voisi olla aika turvaton olo kulkea siellä. Nyt se on avoin, valaistu ja tuvallinen kulkea mihin tahansa kellon- ja vuodenaikaan, kehuu Mäenpää.

Hänen mukaansa rakennushankkeen osallistujilla on ollut hyvä tahtotila.

– Yhdessä ollaan tehty töitä sen eteen, että saadaan valmis silta.

Aiheeseen liittyvää

  1. Teatteri +19 M€, funikulaari +3 M€, Logomon silta +5 M€... Asiantuntija kertoo, miksi julkisten hankkeiden hinnat lähtevät käsistä 11.11.2018 8:00
  2. Logomon sillan valmistuminen viivästyy – kustannukset nousevat merkittävästi 5.10.2018 17:26
  3. "Insinööritaidon kannalta todella haastava" – Logomon kävelysilta viivästyy ja hinta nousee 8.8.2018 6:00

Kommentoi

Palvelut