LIIKENNE Risteyksessä voi pian kolista ja pahasti, uumoilee linja-autonkuljettaja Petri Sanaksenaho.
Pakettiauto, henkilöauto ja kaksi linja-autoa odottavat jonossa mahdollisuutta kääntyä Linnankadulta vasemmalle Aurakadulle. Vain pakettiauto ehtii vihreän valon palaessa, bussit pääsevät Aurakadulle kolmansilla valoilla. Vuoro myöhästyy minuuttitolkulla.
Tilanne on tuttu Fölin kuljettaja Petri Sanaksenaholle Hänen mukaan pahin Turun bussien myöhästymisen syy löytyy tällä hetkellä Linnankadulta väliltä Brahenkatu-Aurakatu.
– Meillä oli viime viikolla työkaverin kanssa vaihto kaupungintalon puistikon edessä olevalla pysäkillä. Jouduin kysymään häneltä, oletko 10 minuuttia etuajassa, kun bussisi tuli tähän niin kummalliseen aikaan, mutta hän olikin 10 minuuttia myöhässä, koska oli seissyt Linnankadun ja Aurakadun risteyksen liikennevaloissa niin pitkään, Sanaksenaho sanoo.
Linnankadulla ei liikkunut Brahenkadun ja Aurakadun välillä busseja ennen syyskuun lopussa tehtyä muutosta Turun keskustan liikennejärjestelyissä. Siksi tilanne on täysin uusi kaikille tienkäyttäjille. Homma sujuisi huomattavasti paremmin, jos henkilöautoilijat eivät rikkoisi niin taajaan läpiajokieltoa, joka koskee muun muassa juuri Linnankadun väliä Aurakatu-Brahenkatu.
Lisääntynyt liikenne tarkoittaa myös sitä, että autoja on Old Bankin kohdalla välillä kaksi, kolmekin vierekkäin samalla kaistalla. Sanaksenaho sanoo ajavansa turvallisuussyistä bussinsa aina niin keskelle, että viereen ei yksinkertaisesti mahdu henkilöautoa.
– Kun tuollaisella 15 metriä pitkällä linja-autolla kääntää niin ahtaassa paikassa, on suuri vaara, että viereen ahtautuneen auton pelti rutisee joku kerta pahasti. Ketä siitä sitten syytetään, hän kysyy.
Kääntyminen risteyksessä on teknisestikin vaikeaa. Sanaksenaho kertoo olleensa muutama päivä sitten tilanteessa, jossa hän ei mahtunut kääntymään bussilla Aurakadulta oikealle Linnankadulle, sillä henkilöauto oli ryhmittynyt niin lähelle kaistan vasenta reunaa.
– Pistin auton peruuttamaan, jotta mahdun kääntymään. Odottelin aikani, mitä tapahtuu, mutta kyllä hän lopulta peruutti.
Linnankadun risteyksen ongelmaa on vaikea ratkaista.
– En tiedä, parantaisiko vasemmalle kääntyvien nuolivalo tilannetta. Voi olla, että sekin vain pidentäisi odotusaikaa, Petri Sanaksenaho pohtii.
Fölin joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte sanoo Turun ydinkeskustan olevan nyt liikenteen sujumisen kannalta vaikeassa tilanteessa. Alueella liikkuu linja-autojen lisäksi muun muassa runsaasti henkilöautoja. Liian monet henkilöautoilijat rikkovat ydinkeskustan tiettyjen katujen läpiajokieltoa.
– Joulun alla on aina tavallista enemmän ruuhkaa keskustassa ja tänä vuonna sitä on keskimääräistä enemmän. Toivottavasti tilanne rauhoittuu vuodenvaihteen jälkeen ja näemme, miten Föli-liikenne sujuu tavallisissa arkiolosuhteissa, Korte toteaa.
Kortekin sanoo, että bussit ovat myöhästelleet, mutta eivät niin dramaattisesti kuin yleisesti väitetään. Pahimmat pullonkaulapaikat ovat Aninkaistensilta ja Auransilta, lisäksi linjalla 99, joka ei käy lainkaan keskustassa, (Ilpoinen/Uittamo-Skanssi-Länsikeskus-Perno/Pansio) on ollut myöhästelyjä.
– Toisaalta bussit eivät nyt tasaa aikaa seisomalla keskustan pysäkillä vaan aika tasataan linjan molemmissa päissä.