Turun toriparkki voi todellisuudessa olla ekoteko – Rakentaja: Positiivinen ympäristövaikutus syntyy kahdesta tekijästä

Toriparkki voi vähentää keskustan päästöjä, koska autoilijoiden ei tarvitse etsiä vapaata pysäköintipaikkaa ja kylmäkäynnistykset vähenevät. Havainnekuvassa näkyy Toriparkin sisäänajo, joka tulee Yliopistonkadulle. Skanska

Janne Koivisto

Turun kauppatorin alle rakennettavaa Toriparkkia on moitittu epäekologiseksi, mutta todellisuudessa Toriparkki voi vähentää liikenteen päästöjä.

Toriparkin rakentamisesta vastaavan T-Park Oy:n toimitusjohtaja Jari Pölönen kertoo, että positiivinen ympäristövaikutus syntyy siitä, että autoilijoiden ei tarvitse etsiä vapaata pysäköintipaikkaa.

– On todettu, että suuri osa kaupungin päästöistä syntyy vapaan paikan etsinnästä. Turussa vapaata paikkaa haetaan keskimäärin seitsemän minuuttia. Toriparkki vähentää sitä aikaa. Lisäksi kun autoa on säilytetty sisätiloissa, se tuottaa vähemmän päästöjä kuin ulkona säilytettäessä, Pölönen huomauttaa.

Toriparkista liikkuu edelleen turkulaisten keskuudessa villejä huhuja. Yksi väite on, että turkulaiset veronmaksajat joutuvat osallistumaan Toriparkin rakentamiskuluihin.

– Siihen on täysin yksiselitteinen vastaus: eivät joudu. Kyseessä on yksityinen rakennusprojekti, joka on verrattavissa mihin tahansa muuhun yksityiseen rakennushankkeeseen. Kaupungin vastuulla on torikannen rakentaminen, toriparkkiyhtiöllä pysäköintitilojen rakentaminen yksityisellä rahoituksella, Pölönen toteaa.

Toinen väite kuuluu, ettei toriparkkiyhtiö maksaisi kaupungille Kauppatorin alla olevista tiloista markkinaehtoista vuokraa. Vuosivuokra on 70 000 euroa.

– Vuokran suuruudesta on pyydetty ulkopuoliset riippumattomat markkinahinta-arviot, joiden perusteella vuokrahinta on määräytynyt, Pölönen vastaa.

Tasaisin väliajoin ihmetellään sitä, miksi Toriparkki rakennetaan, kun Louhessa tuntuu olevan tilaa.

– Pysäköintilaitoksia ei suunnitella niin, että käyttöaste olisi 100 prosenttia. Jotta pysäköintilaitos toimisi hyvin, pitäisi siellä aina olla tilaa. Toriparkin asiakasvirrat on analysoitu ja arvioitu etukäteen normaaliin tapaan. Ja aivan kuten missä tahansa liiketoiminnassa omistajat ja rahoittajat kantavat riskin.

– Minusta kaikkien turkulaisten pitäisi nyt katsoa tulevaisuuteen. Tässä on ehkä hieman sellaista turkulaista tapaa nähdä kaikki asiat negatiivisen kautta. On valitettavaa, kun on puhuttu, ettei keskustaan enää pääsisi, vaikka bussit ovat siirtyneet vain korttelin verran ja autopaikkojen vähennys oli niinkin vähän kuin 50 paikkaa, mikä on vain muutama prosentti kokonaisautopaikkamäärästä.

Uudistuksen aikataulu

2018: Toriparkin rakentaminen alkaa.

2020: Toriparkin kansirakenne ja ajoyhteydet valmistuvat.

10/2020: Torin paviljonkirakennukset valmistuvat.

11/2020: Aurakatu valmistuu ja torikauppa siirtyy takaisin uudistuneelle torille.

12/2020: Pysäköintilaitos avautuu autoilijoille.

4/2021: Joukkoliikenne siirtyy lopullisille reiteilleen.

4–6/2021: Yliopistonkatu ja Eerikinkatu valmistuvat.

11/2021: Kauppiaskatu valmistuu.

2021: Yliopistonkadun kävelykatu jatkuu Kauppiaskadulle asti.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Palvelut