Kesko ja Lidl kertovat: Näillä perusteilla uusi kauppa tulee Turkuun uudelle asuinalueelle

LIIKKEET Ruokakaupan perustamiseen uudelle asuinalueelle tarvitaan 2 000–3 000 asukasta, sanoo

Lidlillä on viisi myymälää Turussa. Vain yksi niistä on keskustassa. Tomi Kangasniemi

Teemu Nurmi

Rakennusteollisuus RT:n tuore alueellinen suhdannekatsaus kertoo, että Varsinais-Suomessa kiivaasti edennyt asuntorakentaminen on saavuttanut lakipisteensä, mutta esimerkiksi asuntotuotannon rakennuslupien kokonaismäärä jatkaa yhä kasvuaan ollen 13 prosenttia edellisvuotta korkeammalla.

Kun uusia taloja syntyy kuin sieniä sateella ja asunnot saavat asukkaansa, tarvitsevat he myös lähipalveluja. Ihan yhden tai kahden uuden kerrostalon takia ei naapuriin kuitenkaan avata päivittäistavarakauppaa.

– Tärkein peruste uuden ruokakaupan avaamiselle on se, että alueella on tarpeeksi ostovoimaa ja se yleensä tarkoittaa 2000-3000 ihmistä, Keskon Lounais-Suomen aluejohtaja Olli Setänen kertoo.

Ne 2000-3000 ihmistä eivät ole pakattuna seinillä rajatun alueen sisään, joten ei Turussakaaan voi määritellä yksittäisen asuinalueen asukasmäärää. Setänen sanoo, että ratkaisevana kaupan etäisyytenä asukkaista pidetään yleisesti 400 metriä, jonka matkan päähän asukas kulkee vielä kävellen tai kevyen liikenteen kulkuneuvolla. Sen kauempana oleva kauppa pitää olla hyvin saavutettavissa autolla tai julkisilla liikennevälineillä.

Kellarihuoneessa olevasta ruokakaupasta ei voi odottaa menestyskonseptia, joten kaupan pitää myös näkyä ihmisten silmiin. Lisäksi tarvitaan hyvä mahdollisuus hoitaa tavarakuljetukset ja parkkipaikkoja pitää olla.

– Kauppa olisi hyvä avata uudelle alueelle mahdollisimman aikaisessa vaiheessa eikä naapurissa saisi olla rakennustöitä, Olli Setänen sanoo.

Lidlin kiinteistö- ja kehitysjohtaja Virpi Kaikkonen muistuttaa, että hänen edustamansa ketjun perustyöhön kuuluu tutkia kaikki mahdolliset uudet liikepaikat ja tarkastella jokaista kaupunkia ja uutta liikepaikkaa tapauskohtaisesti.

Tällä hetkellä Lidl etsii uusia liikepaikkoja nimenomaan suurilla paikkakunnilla, joissa nykyisten myymälöiden asiakaspaineet ovat kasvaneet suuriksi.

Kaikkosen mukaan ensisijaisina kriteereitä uudelle myymälälle ovat sijainti, asukastiheys ja toiminnallisuus.

– Myymälän pitää olla siellä, missä asiakkaatkin ovat ja liikkuvat, kulkuyhteydet tulee olla toimivat ja parkkipaikkoja riittävästi saatavilla. Myymälän pitää pystyä vastaanottaa tuotteita seitsemänä päivänä viikossa, myymälässä tulee olla hyvät varastotilat ja henkilökunnan sosiaalitilat, Lidlin Virpi Kaikkonen määrittelee.

– Turussa meillä palvelee tällä hetkellä viisi myymälää ja kaksi uutta on rakenteilla: Lausteen myymälä Mustionkadulla aukeaa joulukuussa ja Vähäheikkilän myymälä ensi keväänä. Seuraamme mielenkiinnolla, kuinka Turku kehittyy ja minne asiakasvirrat liikkuvat. Näemme, että tulevaisuudessa Turku kehittyy positiivisesti ja täten Turkuun mahtuisi hyvin useampi uusi Lidl-myymälä, Kaikkonen kertoo.

Keskolla on Turussa neljä K-Citymarketia, yhdeksän K-Supermarketia, 37 K-marketia ja kaksi Neste K:ta. Turun Osuuskauppalla on Turussa 3 Prismaa, kuusi S-marketia ja 15 Sale-myymälää.

Lidlillä on Turussa viisi myymälää.

Tarmo-lähikauppa sijaitsee Satavassa.

Kommentoi

Palvelut