Konserttijärjestäjä irtisanoi henkilöstöään – Toimitusjohtaja: taustalla massiivinen muutos suomalaisten kuuntelutottumuksissa

Suomalaisten musiikkimaku on muuttunut suuresti. Jussi Vehkasalo

Don Lehtinen

Konsertti- ja tapahtumajärjestäjä Live Nation Finland on keskiviikkona irtisanonut kolme ihmistä yt-neuvotteluiden päättymisen jälkeen. Yrityksessä työskentelee edelleen 35 ihmistä.

Yhtiön toimitusjohtaja Nina Castrénin mukaan yt-neuvotteluiden ja sitä seuranneiden irtisanomisten syynä on huomattavasti muuttunut liiketoimintaympäristö. Taustalla on kotimaisen musiikin suosion kova kasvu viimeisten vuosien aikana. Kansainväliseen Live Nation Entertainment -yritykseen kuuluvan Live Nation Finlandin toiminta on painottunut ulkomaalaisten artistien tapahtumiin.

Irtisanomiset johtuvat kotimaan- ja ulkomaan-toimintojen yhdistämisestä. Castrénin mukaan tällä on myös pyritty vähentämään byrokratiaa yrityksessä. Liiketoiminta ei ole pienentynyt. Vuonna 2016 päättyneellä tilikaudella yhtiön liikevaihto oli noin 26,8 miljoonaa euroa ja tappio 287 000 euroa. Tappio oli selvästi pienempi kuin aiempina vuosina.

Kotimainen musiikki on nyt noussut Suomessakin ulkomaisen musiikin rinnalle.

– Suomessa ilmiö on tullut jälkijättöisesti. Se on tapahtunut aiemmin ja voimakkaammin Etelä-Euroopassa, esimerkiksi Italiassa ja Espanjassa, Castrén kertoo.

Aiemmin Suomessa erityisesti Yhdysvalloista tulevat artistit ovat hallinneet musiikkitapahtumia. Nyt festivaalimainosten nimilistoissa kotimaiset artistit ovat pääsääntöisesti yhtä korkeilla paikoilla kuin ulkomaalaiset.

Ulkomaalaisten tähtien tulemista Suomeen hillitsee myös Venäjän tilanne maailmanpolitiikassa. Kun artistit eivät esiinny Venäjällä, ei Suomi ole myöskään heidän kulkureitillään.

Toinen suuri muutos on konserttikävijöiden ikähaitarin täydellinen leviäminen. Kun ennen festivaaleilla kävivät vain nuoret ja iskelmäkonsertit täyttyivät eläkeläisistä, nyt kaikki käyvät kaikkialla. Tästä kertovat myös esimerkiksi Tuska-festivaalin tarjoamat ilmaisliput yli 65-vuotiaille ja Ruisrockin vastaavat yli 70-vuotiaille.

Musiikkituottajien järjestö IFPI:n ja Teoston viime vuoden lopussa julkistetun tutkimuksen mukaan 16–65-vuotiaiden suomalaisten joukossa kaikki paitsi 25–34-vuotiaat kuuntelevat eniten tai toiseksi eniten suomipoppia.

– Monet sanovat, että tämän päivän nuoriso vain istuu koneen ääressä sisällä. Samaan aikaan kuitenkin yleisö on laajentunut: samassa konsertissa voi käydä neljäkin eri sukupolvea. AC/DC:ta ja Metallicaa menevät katsomaan entistä nuoremmat, Castrén sanoo.

Castrén vakuuttaa, että kotimaisen musiikin suosion kasvu ei ole hillinnyt ulkomaisten konserttivieraiden kysyntää. Sen sijaan kotimaisten artistien arvostus on noussut ulkomaisten kollegoiden arvostuksen rinnalle.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu