Turkulaiset lähikaupat vähentävät ruokahävikkiä kännykkäsovelluksella

Marco ja Oili Ihalainen toimivat kauppiaina neljässä K-marketissa Turun keskustassa: Yliopistonkatu 34:ssä, Kerttulinkatu 13:ssa, Uudenmaankatu 7:ssä ja Linnankatu 19:ssä. Arkistokuva. Janne Koivisto

Ville Mäkilä

Neljä turkulaista K-markettia on lähtenyt tosissaan taistelemaan päivittäistavarakaupan runsasta ruokahävikkiä vastaan. Aseena kaupassa käytetään kännykkäsovellusta, jonka avulla hävikkiruoka pyritään myymään kuluttajille.

Kauppojen osuus elintarvikeketjussa syntyvästä ruokahävikistä on liki 20 prosenttia. Vaikka suurin osa ruokahävikistä syntyy kotitalouksissa, on kaupoissakin varaa parantaa. Yhteensä kaupan alalla syntyy vuodessa 70 miljoonaa kiloa ruokahävikkiä.

Neljässä turkulaisessa K-marketissa otetaan perjantaina käyttöön ResQ Club -niminen kännykkäsovellus, joka on tullut suomalaisille tutuksi jo parin vuoden ajan ravintoloiden hävikkiruokaa myyvänä palveluna. – Kymmenet turkulaisravintolat vähentävät ympäristökuormitustaan meidän palvelumme avulla joka ikinen päivä, kertoo ResQ Clubin kehitysjohtaja Antti Tuomola

ResQ Clubiin mukaan liittyvät kaupat ovat Herkkulinna Linnakadulla, Kerttuli Kerttulinkadulla, Ruokatori Yliopistonkadulla ja Vartiovuori Uudenmaankadulla. Kaikissa näissä K-marketeissa kauppiaina toimivat Oili ja Marco Ihalainen

– Meillä on pääajatuksena luonnollisesti se, että saisimme vähennettyä hävikkiin menevän ruoan määrää kaupoissamme" kertoo kauppias Oili Ihalainen

– Tällaisia digitaalisia kanavia käyttäen voimme palvella asiakkaitamme entistä monipuolisemmalla tavalla ja olla edelläkävijöitä hävikin vähentämisessä päivittäistavarakaupan alalla.

ResQ Club on suomalainen kasvuyritys, jonka sovellus toimii Suomen lisäksi myös Saksassa, Ruotsissa ja Hollannissa. Kahden ja puolen vuoden aikana lähes 300 000 rekisteröitynyttä käyttäjää ovat pelastaneet yli 700 000 ruoka-annosta hävikiltä.

Kommentoi

Palvelut