Tässä on Turun peltipoliisitilasto ensimmäisiltä kuukausilta – eräässä paikassa kamera räpsyy hämmentävän usein

Mika Peltola kannattaa Turun ydinkeskusta-alueelle 30 kilometrin tuntinopeusrajoitusta. Teemu Nurmi

Teemu Nurmi

Turkulainen kysyi Lounais-Suomen poliisilta, miltä näyttävät ensimmäisten toimintakuukausien tilastot Turun taajama-alueelle vuodenvaihteessa asennettujen peltipoliisien eli nopeusvalvontakameroiden välähdysmääristä.

Erityisesti yhden peltipoliisipaikan kameraräpsähdysmäärät ovat ihmetyttäneet Lounais-Suomen poliisin liikennesektorin johtajaa, ylikomisario Mika Peltolaa Vasaramäessä, Hautausmaantiellä on kameran ollessa paikalla ajettu 7.1.-30.4. välisenä aikana 144905 kertaa ohi ja kamera on välähtänyt 2697 kertaa. Lähes 2 prosenttia kuljettajista on siis ajanut ylinopeutta kohdassa, joka ei ole ainakaan kaahailulle tyypillinen.

– Kävin itse paikalla katsomassa, mistä on kyse. Tiellä on suuri merkki, joka kertoo automaattisesta nopeusvalvonnasta, sekä nopeudenrajoituskyltti. Kameratolpankin pitäisi näkyä selvästi. Siitä kohdasta lähtee mäki ylös ja ympäristö viestii siitä, että ollaan lähellä koulua ja päiväkotia.

– Luulen ylinopeustilaston johtuvan siitä, että tiellä on 40 kilometrin tuntinopeusrajoitus eivätkä kaikki ymmärrä sitä. Olen puhunut asiasta Turun kaupungin edustajien kanssa siitä, että he maalaisivat katupintaan rajoitusnopeusmerkinnän. Sen täytyy viimeistään kertoa paikan nopeusrajoituksesta, Mika Peltola sanoo.

Runosmäessä sijaitsevan Varusmestarintien ja Signalistinkadun risteyksen peltipoliisilukema on myös ikävän suuri. Peltola arvioi syyn johtuvan samasta kuin Hautausmaantiellä.

– Hautausmaantie on oikoväylä Skanssiin ja Varusmestarintiekin on eräänlainen oikotie. Tosin Vakka-Suomentie on oikotie Länsikeskukseen tai sieltä keskustaan, mutta siellä kamera ei ole hirveästi välähtänyt. Tolppa näkyy varmaan kuljettajille jo kaukaa.

Kameroita oli tammikuun alkupuolella puolessa taajaman kymmenestä tolpasta. Sittemmin niitä on ollut kolmesta viiteen samanaikaisesti. Kameroiden sijainteja vaihdetaan säännöllisesti.

– Tilasto, joka kertoo otettujen kuvien määrästä, osoittaa sen, montako kertaa kamera on ohitettu ylinopeudella, mutta ei kerro, kuinka kovaa. Suurin osa on johtanut huomautukseen, pienempi rikesakkoon, Peltola toteaa.

Liikennesuunnitteluinsinööri Eero Paavola Turun kaupungilta sanoi Turkulaisen haastattelussa marraskuussa 2017, että Turun keskustassa on niin paljon tavaraa maan alla, että käytännössä kameratolppien asentaminen sinne on mahdotonta.

– Nykyisellä tekniikalla se ei onnistu, mutta seuraavan sukupolven tekniikalla kyllä, Paavola selvitti.

Liikenneturvallisuussektorin johtaja Mika Peltolan mukaan seuraava peltipoliisisukupolvi astuukin pian palvelukseen. Poliisi koekäyttää lähiaikoina uutta kamerajärjestelmää muun muassa Oulun seudulla.

– Se perustuu tutkan käyttöön, joten maan alle ei tarvitse kaivaa mitään ja kameratolppa on helposti siirrettävissä. Pystymme valvomaan sillä myös ajamista päin punaisia valoja.

Turussa on jälleen viime aikoina ja ties monettako kertaa keskusteltu ajonopeusrajoituksen tiputtamisesta ydinkeskustassa 40:stä 30 kilometriin tunnissa. Sitä ovat ehdottaneet Liikenneturva sekä Turun Vihreät ja Turun Vasemmisto. Mika Peltola on hankkeen kannalla.

– Jos ja kun haluamme, että Turun keskusta on mahdollisimman turvallinen paikka kaikkien liikenteenkäyttäjien kannalta, niin 30 kilometrin nopeusrajoitus auttaisi siinä huomattavasti. Sitä ei tarvitse mitenkään tutkia tai perustella.

Tilastot

Liikennemäärät peltipoliisipaikoissa, kun kamera on ollut tolpassa, kuvat sekä välähdysprosentti.

Satakunnantie kohdassa Rieskalähteentie Turun keskustaan päin, 431 066 kpl, 1486 kpl, 0,34 %.

Satakunnantie kohdassa Kähärin puistotie Raisioon päin, 520 967 kpl, 3064 kpl, 0,59 %.

Vakka-Suomentien ja Untolankadun risteys Turun keskustaan päin, 84 412 kpl, 75 kpl, 0,09 %.

Vakka-Suomentien ja Untolankadun risteys Länsikeskustaan päin, 197 903 kpl, 99 kpl, 0,05 %.

Vähäheikkiläntie 52, 144 627 kpl, 561 kpl, 0, 39 %.

Hautausmaantie 3, 144 905 kpl, 2697 kpl, 1,86 %.

Vanha Hämeentie 62, 86 055 kpl, 157 kpl, 0,18 %.

Varusmestarintien ja Signalistinkadun risteys Turun keskustaan päin, 54 841 kpl, 507 kpl, 0,92 %.

Kärsämäentie 22, 65 194 kpl, 76 kpl, 0,12%

Halistentien ja Töykkälänkadun risteys pohjoista kohti, 276 813 kpl, 1288 kpl, 0,47 %.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Palvelut