Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Nuori maalaismies torpattiin verkkokaupassa – Luottolaitos sai rapsut syrjinnästä

Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnan päätöksen mukaan luottolaitos syrji asiakasta kun tälle ei tehty yksilöllistä arviointia hänen maksukyvystään.

Asiakas ei saanut maksaa verkkokauppaostostaan laskulla, vaikka hänen luottokelpoisuuttaan ei mitenkään selvitetty.

Luottolaitos arvioi maksukykyä vain taustatietojen kuten iän, sukupuolen, asuinpaikan ja äidinkielen perusteella.

Yhdenvertaisuusvaltuutettu vei asian lautakunnan käsiteltäväksi.

– Tapaus osoittaa, että kuka tahansa voi tulla syrjityksi. Nyt syrjintäperusteina olivat suomi äidinkielenä, miessukupuoli, nuori ikä ja haja-asutusalueella asuminen, yhdenvertaisuusvaltuutettu Kirsi Pimiä toteaa.

Lautakunta totesi luottolaitoksen menettelyn moniperusteiseksi syrjinnäksi. Lautakunta asetti luottolaitokselle 100 000 euron uhkasakon ettei se enää menettelisi samalla tavalla.

Yhdenvertaisuusvaltuutettu pitää lautakunnan ratkaisua merkittävänä ja edellyttää, että luotonantajat muuttavat toimintatapojaan. Kyseessä on ensimmäinen oikeudellinen ratkaisu, joka koskee syrjintää automatisoidussa luotonannossa.

– Tietojemme mukaan vastaavanlaista pisteytystä ilman yksilöllistä arviointia käytetään muuallakin luoton myöntämisessä. Edellytämme, että luotonantajat ottavat ratkaisun huomioon ja tarkastelevat kriittisesti omia menettelyjään, Pimiä sanoo

– Luottolaitos perusteli menetelmiään taloudellisilla syillä. Tilastomatematiikan tai tekoälyn hyödyntäminen on monessa tapauksessa järkevää, nopeaa ja edullista, mutta sitä ei saa käyttää syrjivästi.

Yhdenvertaisuusvaltuutettu aikoo selvittää muilta kulutusluottoja myöntäviltä tahoilta niiden käyttämiä menetelmiä ja niiden lainmukaisuutta.

Lisäksi yhdenvertaisuusvaltuutettu aikoo tiivistää yhteistyötään luottotoimintaa valvovien viranomaisten kanssa.