"Toisenlainen teiniäiti" pinnisteli sokerikoukusta liikuntakoukkuun ja pudotti lasten välissä 30 kiloa – Lue piikkiöläisen personal trainerin Linda Eivolan ohjeet kuntoon pääsemiseen synnytyksen jälkeen

Minna Harmaala

Ensimmäinen vauva oli syntynyt, ja piikkiöläinen Linda Eivola katsoi peilikuvaansa inhoten. Jo ennen raskautta pikaruokapainotteinen ruokavalio sekä liikkumaton elämäntapa olivat näkyneet muodoissa, mutta nyt ylipainoa oli selvästi.

– Kaverini, joka harrastaa fitnessiä, teki minulle ruokavalion. Sitä lähdin noudattamaan. Kaikkihan lähtee 90-prosenttisesti syömisestä.

Painoa lähti noin 30 kiloa, mutta myöhemmin kiloja on tullut hiukan lisää lihasten muodossa.

Jutun lopussa Eivola antaa vinkkejä siihen, miten synnytyksen jälkeen pääsee kuntoon.

Nykyään Eivola syö entistä säännöllisemmin ja kasvispitoisemmin. Sokeria hän välttää samasta syystä kuin raitistuneet alkoholistit alkoholia.

– Sokeri koukuttaa minua tosi pahasti. Siitä tulee ihan vieroitusoireita kuten nikotiinista tai alkoholista.

Syömisen lisäksi Eivolan elämäntaparemonttiin kuului liikkumista. Ensin hän teki vaunulenkkejä, sitten eteni ryhmäliikuntaan ja lopulta valmentajan avulla kuntosalitreeniin – ja jäi koukkuun liikuntaan. Hän oli lähellä aloittaa fitness-kilpailu-uraakin, mutta haave toisesta lapsesta voitti.

Eivola oli ajatellut, että kun ruokailu- ja liikuntatottumukset nyt olivat kunnossa, hän selviäisi toisesta raskaudesta 5–10 lisäkilolla. Toisin kävi.

– Viime raskaus oli kyllä todella vaikea. Voin sekä henkisesti että fyysisesti todella huonosti. Aluksi oli tosi paha pahoinvointi, sitten tulivat liitoskivut, jotka vaivasivat koko raskausajan. Jouduin käyttämään kaikkia mahdollisia tukijuttuja. Vaikka kuinka yritin elää terveellisesti, painoa kertyi melkein 20 kiloa lisää.

Eivola ahdistui kokiessaan, ettei pysty itse vaikuttamaan oloon lainkaan. Liikunnan rajoittaminen oli sekin kova pala.

Synnytys oli kuitenkin helppo ja Eivola palautui siitä hyvän peruskunnon ansiosta nopeasti.

Eivolan raskautta voi pian seurata televisiosta, sillä hän on perheineen mukana tulevalla Toisenlaiset teiniäidit -sarjan kaudella. Siihen hänet bongattiin Facebookin vauvaryhmästä.

Hän on jo nähnyt oman jaksonsa.

– Se oli hyvin koskettava, varsinkin synnytys. Ihan meidän näköinen jakso.

Teiniäidistä Eivola käy, koska oli esikoisen saadessaan vasta 19-vuotias. Hän kertoo aina halunneensa lapsia nuorena.

– Toivottavasti tämä tekisi sen, että lapset näkisivät sukua mahdollisimman pitkälle. Ja kun lapset ovat isompia, ei itse olisi vielä viidessä–kuudessakymmenessä, vaan neljänkympin korvilla, ja pääsisi vielä itse toteuttamaan omia juttuja.

Eivolan mukaan hän ei nuoresta iästään huolimatta ole kohdannut ennakkoluuloja.

– Kautta rantain olen tosin jälkeenpäin kuullut, että jonkun mielestä olen pakottanut Oskarin tähän. Puhuvat mitä puhuvat, itse kuitenkin tietää, mikä asioiden oikea laita on. Kyllä tämä on lähtenyt ihan yhteisestä halusta.

Jo esikoisen syntyessä Linda Eivola oli ollut miehensä kanssa useamman vuoden, ja äskettäin parisuhde täytti 8 vuotta. Eivola pohtii, että heidän välillään oleva yhteys on vain syventynyt vuosien aikana.

– Kyllä meillä on ollut vaikeitakin aikoja, mutta emme ikinä ole miettineetkään, ettemmekö jatkaisi samaa matkaa eteenpäin.

Eivola pohtii, että yksi avain teini-iässä alkaneen suhteen kestämiseen on molemminpuolinen kunnioitus.

– Tuemme toisiamme, ihan sama, missä. Jos menee päin puuta, ei se mitään, sitten noustaan yhdessä. Kuitenkin pitää muistaa arjen pieniä hetkiä, joissa voi osoittaa toiselle läheisyyttä.

Eivolan mukaan tärkeää on ollut sekin, että sekä hyvistä että huonoista asioista on keskusteltu heti.

Kumpikin saa suhteessa myös aikaa harrastuksille. Sekä Eivola että mies ovat innokkaita kuntosalilla kävijöitä – silloin kun salilla voi käydä.

Elämäntapamuutos sai Linda Eivolan voimaan paremmin niin fyysisesti kuin henkisestikin.

Samalla se tarkoitti uutta käännettä työuralla, kun myyntityöt vaihtuivat personal trainer -yrittäjyyteen . Eivola on erikoistunut elämäntapamuuttujiin.

– Olen saanut asiakkaita sitä kautta, että minulla on omakohtaista kokemusta. Minulla on näyttöä, mihin oikeasti voi pystyä.

Eivola toteaa, että ilman muutosta hänestä tuskin olisi koskaan tullut personal traineria tai yrittäjää. Ehkä hän ei olisi myöskään koskaan saanut huomata, että voisi pitää televisiotyöstä.

Linda Eivolan vinkit: Näin pääset takaisin kuntoon synnytyksen jälkeen

"Synnytyksen jälkeen on hetki maltettava ja antaa kehon rauhassa toipua suuresta koettelemuksesta. Erot ovat hyvin yksilöllisiä, miten ja koska on taas kykenevä aloittamaan liikunta. Kun sen aika tulee, muista rauhallisuus ja lempeys. Aina omaa kehoasi kuunnellen. Muista myös, että maltti on valttia ja mieluummin käsijarru kuin kaasu pohjassa.

1. Älä aseta itsellesi liian suuria tavoitteita. Kuten kaikki tiedämme, varsinkin vauvavuosi voi olla hyvinkin rankkaa aikaa esimerkiksi vähäisen unen vuoksi. Älä pakota itseäsi treenaamaan, mikäli se ei tuota sinulle toivottua hyvää oloa vaan kuormittaa sinua entisestään. Valitse sen sijaan vaikka kävelylenkki raittiissa ulkoilmassa tai rentouttavat päiväunet.

2. Muista syödä ja juoda tasaisin väliajoin. Säännöllinen, fiksu ja monipuolinen ravinto 3–4 tunnin välein pitävät mielen virkeänä, verensokerin tasaisena sekä ei-toivotut mieliteot poissa. Nesteitä on myös hyvä nauttia vähintään parisen litraa vuorokauden aikana. Imetysaikana ravinnon sekä nesteiden saanti korostuu entisestään. Hyvänä nyrkkisääntönä on syödä puoli kiloa kasviksia päivässä ja tuoda paljon eri värejä lautaselle.

3. Puistot ovat pop. Hyödynnä hiekkalaatikon reunaa steppilautana sykkeen nostatukseen tai puiston penkkiä punnerrusten ja vatsalihasrutistusten tekemiseen.

4. Lapset mukaan jumppaamaan. Lapset ovat tunnetusti kuin papukaijoja, tekevät lähes kaiken aikuisen perässä. Näytä liike ja pyydä lasta jumppaan mukaan.

5. Vaunujumppaa. Samalla kun yrität saada pienokaistasi nukahtamaan, voit lykkiä kärryä eteenpäin askelkyykkykävelyllä vahvistaen pakaralihaksiasi tai tehdä varpaille nousua kävelyllä saaden teräksiset pohkeet.

6. Vauva on kuin ilmetty kahvakuula. Jumppamatto tasaiselle alustalle, vauva syliin ja ei kun menoksi! Kokeile vaikka kyykkyä, pystypunnerrusta tai lantionnostoja. Vauvan kasvun mukana saat myös itse lisäpainoa treeniin."

Linda Eivola

24-vuotias yrittäjä, asuu Piikkiössä. Koulutukseltaan merkonomi, ryhmäliikuntaohjaaja ja personal trainer.

Tällä hetkellä äitiyslomalla.

Perheeseen kuuluu puoliso ja kaksi lasta: kohta 5-vuotias Aada ja 8-kuinen Nooa. Lisäksi koira.

On mukana tulevalla Toisenlaiset teiniäidit -kaudella. Ohjelma alkaa Ruudussa toukokuussa ja näillä näkymin syksyllä Nelosella.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu