87-vuotias turkulainen Jukka Blomqvist kertoo korona-arjestaan: "Päivät täyttyvät siitä mistä vanhojen ihmiset päivät yleensäkin eli on ja ihmettelee" – Seniorijärjestöjen toiminta siirtyi nettiin ja puhelimeen

Minna Harmaala

Tavallisena maanantaina turkulainen Jukka Blomqvist, 87, osallistuisi Kotikunnaan järjestämään keskusteluryhmään, perjantaina kävisi saman järjestön pyörittämässä ikämiesten jumpassa.

Nyt jumppa on rajoittunut kotona tuolilta tai sohvalta nousemiseen.

– Sekään ei tällaiselle vanhalle ole enää niin yksinkertaista. Sitä harjoitusta kun tekee kymmenen toistoa peräkkäin, on sekin jotain. Ulos kun ei oikein saa mennä niin tässä kotona kävelen huoneesta toiseen ja katson ulos välillä toisesta ja välillä toisesta ikkunasta, Blomqvist kertoo, turvallisuussyistä puhelimitse.

Internetiä hän ei käytä.

– Päivät täyttyvät siitä mistä vanhojen ihmiset päivät yleensäkin eli on ja ihmettelee. On vähän niin kuin toisten armoilla.

Poikkeustilanne ei ole kokonaan lopettanut vanhusjärjestöjen ryhmätoimintaa. Sitä on siirretty internetiin, kertoo Satu Järvenpää Liikkuvasta resurssikeskuksesta, joka on Turun Lähimmäispalveluyhdistys ry:n ja Turun kaupungin kumppanuustoimintaa.

Liikkuva resurssikeskus on yhdessä muiden vanhusjärjestöjen kanssa tehnyt senioreille koosteen vaihtoehtoisista toimintamuodoista. Listassa on numeroita ja chatteja sekä muun muassa Senioripysäkin suljettu Facebook-keskusteluryhmä.

Netittömiä senioreita järjestöt palvelevat muun muassa puhelimitse. Joillakin järjestöillä, myös Lähimmäispalveluyhdistyksellä, on Juttuluuri, johon keskustelukumppania kaipaavat ikäihmiset voivat soitella.

– Juttuluuri on ollut alkuun hiljainen, mutta nyt on alkanut puhelin enemmän piristä, Järvenpää kertoo.

Turun Lähimmäispalveluyhdistys on myös itse tavoitellut asiakkaitaan puhelimitse. Esimerkiksi Varjosta valoon -toiminnan asiakkaiden kuulumisista ja tarpeista on viime viikkojen aikana soitettu yli 200 puhelua. Lisäksi on soitettu seniorisinkkupiknikiin ilmoittautuneille 150:lle.

– Puheluissa on päällimmäisenä tullut esiin kiitollisuus yhteydenotosta.

– Olemme huomanneet, että joillakin on yksinäisyyttä ja epätietoisuutta ja esimerkiksi kauppa-asiat huolettavat, Järvenpää sanoo.

Turun Siskot ja Simot haastavatkin kaikki "luurikaveriksi" ja soittamaan omille tutuille senioreille.

Jukka Blomqvistin ei tarvitse murehtia kaupassa käynnistä, sillä hänelle tulee ruoka nyt kotipalvelun kautta. Naapurissa asuva nuori pariskuntakin on tarjonnut kaupassakäyntiin apua.

– Sanoin pojallekin, että jos jotain tosiaan tarvitsen, minäkin voin mennä soittamaan heidän ovikelloaan ja pyytämään. Se tekee ihmiselle turvallisuuden tunteen.

Leskenä Blomqvist viettää aikaansa kotona yksin. Hän kokee kodin turvalliseksi linnoitukseksi kuten ennenkin.

Kotkassa asuvaan poikaansa hän pitää yhteyttä puhelimitse.

Kun epidemia alkoi, Jukka Blomqvist jatkoi aluksi tutussa lähikaupassa käymistä. Sitten hän taipui jäämään neljän seinän sisään.

– Tähän ikään on paljon ehtinyt nähdä, sodat ja kaikki. Mutta tämä on nyt erilainen. Sota oli sota, tiesimme aina, ketä vastaan taistellaan. Nyt on tuntematon vastustaja, kukaan ei tiedä, mikä virus on. Ei ole keksitty minkäännäköistä lääkitystä. Se voi tulla rikkaalle niin kuin köyhällekin, Blomqvist pohtii.

Hän toteaa, että epidemia etenee vähitellen isoksi.

– Minulla on se käsitys, että emme vielä ole huippua nähneet.

Blomqvist toteaa, ettei nyt auta kuin pysyä kotona ja odottaa. Murehtiminenkin on hänestä turhaa.

– Saa nähdä, näenkö sen päivän, kun tämä on voitettu. Minä ainakin toivon, että näkisin.

Tekemistä

Eri järjestöjen tarjoamia palveluita sekä tärkeää tietoa senioreille: www.turku.fi/seniorit-korona

Vinkkejä tekemiseen netissä: www.facebook.com/liikkuvaresurssikeskus, www.sippe.fi

Tulostettava poikkeusajan numeroita ja vinkkejä -kooste, jonka omaiset tai naapurit voivat tulostaa netittömille senioreille löytyy: www.kotikunnas.fi.

Turun Lähimmäispalveluyhdistyksen Juttuluuri päivystää numerossa 044 7290496 ma, ke, pe klo 8–16 ja ti, to 8–20.

Varsinais-Suomen iäkkäiden asiakas- ja palveluohjausnumerosta ohjausta ja neuvontaa arjen huoliin: suomeksi p. 02 262 6164 klo 9–15, ruotsiksi 02 262 6174 klo 9–12. www.asiakasneuvonta.fi -sivuilta löytyy myös kunnan asiakasohjaajille yhteydenottopyyntö ja chat mahdollisuus.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Palvelut