Huoltovarmuuden kannalta tärkeät yhteydet säilyvät niin maanteillä kuin lento- ja laivaliikenteessäkin, viestitti liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) perjantaina aamupäivällä.
– Uudenmaan rajalla tavara- ja jakeluliikenteellä on aina etuajo-oikeus, Harakka totesi hallituksen koronatilannekatsauksessa.
Liikenne ja julkinen liikenne eivät pysähdy, vaikka varsinkin julkisen liikenteen käyttö on kutistunut niin paljon, että puolet vuoroista voidaan vähentää.
– Välttämätön työmatka- ja asiointiliikenne turvataan, Harakka sanoi.
Valtioneuvosto pidensi torstaina asetuksella linja-autojen ja raskaan tavaraliikenteen ajoaikoja ja lyhensi lepoaikoja.
Finnair on perunut suuren osan lennoistaan. Huoltovarmuuteen liittyvät lennot ja merikuljetukset Ruotsiin ja Baltiaan ja sitä kautta Eurooppaan kuitenkin säilyvät. Huoltovarmuuskeskus on varannut tukea eri varustamoiden seitsemälle alukselle.
Suomen viestintäverkot ovat Harakan mukaan kestäneet hyvin, vaikka verkkoliikenteen kuormitus on kasvanut 10–30 prosenttia koronaepidemian aikana.
– Verkkoja ja niiden kapasiteettia riittää, Harakka totesi ja muistutti myös siitä, että korona on saanut verkkohuijaritkin liikkeelle. Vähänkään epäilyttäviä viestejä tai linkkejä ei kannata avata.
Ruokaa ja päivittäistavaroita riittää jatkossakin, vakuuttivat työministeri Tuula Haatainen (sd.) ja maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä (kesk.).
– Hamstraus johti päivittäistavaroissa hetkellisiin puutteisiin, mutta hamstraus näyttää nyt vähentyneen, Haatainen sanoi.
Leppä korosti ruokajärjestelmän toimivan kaikissa olosuhteissa.
– Valtaosa ruoastamme tuotetaan Suomessa. Oli kriisi tai ei, tuottajien työ ei pysähdy eikä ruoka lopu kesken.
Koronavirus ei myöskään leviä eläinten tai elintarvikkeiden välityksellä, Leppä huomautti.
Ruokavirasto aloittaa Viikin laboratoriossaan koronatestaukset. Päivässä testataan 100–200 näytettä eli yli tuhat näytettä viikossa.
Väistämättä korona kuitenkin aiheuttaa vaikeuksia elintarvikealalle ja hallitus tukeekin esimerkiksi tilapäisissä maksuvaikeuksissa olevia tiloja.
Ulkomaisen kausityövoiman saannista on tullut matkustusrajoitusten takia ongelma maatiloilla ja marjatiloilla. Kausityöntekijöitä on tulossa huomattavasti vähemmän kuin normaalisti.
– Kaikkien tilojen kausityövoiman tarpeeseen ei pystytä vastaamaan, Leppä sanoi.
Haataisen mukaan huoltovarmuuden kannalta kriittisiä työntekijöitä pyritään saamaan maahan.
– Myös joustavuutta on tarkoitus lisätä niin, että maassa jo olevat kausityöntekijät voisivat satokauden edetessä siirtyä työpaikasta toiseen.
Muutkin voivat hakeutua töihin tiloille, kehotti maa- ja metsätalousministeri Leppä.
– Ruokaa tuottavilla tiloilla riittää nyt töitä kaikille kynnelle kykeneville.
Oppilaitoksiakin on jo lähtenyt hankkeeseen mukaan. Opiskelijat saavat opintopisteitä tekemällä töitä puutarhatiloilla ja maatiloilla.