Kuva: Helsingistä paljastui vedenalainen yllätys – kukaan ei tiedä, miksi satamalaiturin alle rakennettiin upeat holvikaaret

Jukka Hämäläinen

Venetsian kaupunki on perustettu puupaalujen varaan, mutta myös Helsingissä Rautatieasema ja monet muut vanhalle merenpohjalle rakennetut talot lepäävät paalujen päällä.

Sama on tilanne esimerkiksi Eteläsataman ja Länsisataman osalta – niidenkin alla on paalumetsä.

Helsingin Satama on saanut luotaustutkimuksella tuoreet kuvat paalutuksista. Vedenalaisen monikeilauksen ja maanpäällisen laserkeilauksen ansiosta kuvat ovat havainnollisia.

– Vedenalaisia rakenteita tutkitaan säännöllisesti ja korjataan suunnitelmallisesti. Myös sukeltajat käyvät edelleen tutkimassa niitä, Helsingin Sataman suunnitteluinsinööri Tero Sievänen kertoo.

– Kulutus on laivojen koon ja liikennemäärien takia nykyisin ihan toisella tasolla kuin rakenteiden tekoaikana.

Eteläsataman vanhimmat paalutukset ovat ajalta ennen sotia. Paalut kestävät hyvin vedessä, sillä vesi suojaa niitä lahoamiselta.

Vedenalaisten rakenteiden helmi on Katajanokanlaiturin noin 110 metriä pitkä osuus terminaalista Kauppatorin suuntaan. Se on perustettu kauniille holvikaarille. Luotaimen kuvaama arkkitehtuuri tuo jälleen mieleen hitaasti uppoavan Venetsian.

Sieväsellä ei ole tarkkaa tietoa siitä, miksi veden alle on haluttu tehdä noin upeat rakennelmat.

– Olisiko niin, että kyseistä paikkaa ei ole voinut paaluttaa kovaan kalliopohjaan asti silloisella tekniikalla ja materiaaleilla. Holvien alla on vielä kivillä täytetyt puiset arkut.

– Holvikaaret on vanha hyväksi koettu tapa tehdä vahvoja kantavia rakenteita. Niitä näkee esimerkiksi vanhoissa kivisilloissa.

Miten rakennelma on edes saatu tehtyä veden alle?

– Todennäköisesti alue on padottu merestä ponttiseinällä ja pumpattu tyhjäksi. Tämä on yksi vaihtoehto.

Nykyisin pienempiä laitureiden korjaustöitä pystytään tekemään veden alla.

– Siihen on oma ammattikuntansa, rakennussukeltajat. Heillä on työvälineet ja tekniikat, jotka toimivat veden alla.

Ennen vanhaan satamat ovat voineet seurailla luonnollista rantaviivaa.

– Esimerkiksi Katajanokan laiturilinja on elänyt. Aiemmin se meni sisempänä.

– Purje- ja höyrylaivat olivat vielä pieniä verrattuna nykyisiin 200-metrisiin kauppalaivoihin ja jopa 350-metrisiin risteilijöihin. Ei tarvittu niin pitkiä suoria linjoja. Laivojen koon kasvaessa satamista on jouduttu tekemään virtaviivaisempia, Sievänen kuvailee.

Nykyisin satamalaiturit perustetaan teräspaaluilla ja betonielementeillä. Vanhoja laitureita korjataan tekemällä uudet rakenteet vanhojen eteen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Turkulaisen ilmestyminen jää tauolle
  2. Tanssitunteja, jumppaa, teatteria – Turussa tapahtuu virtuaalisesti vaikka mitä, ja kaupungin tapahtumakalenteri kerää vinkkejä yhteen
  3. Lähikuvassa: Hissu Kytö on auttanut maahanmuuttajia Turussa pian 50 vuotta: "Skinheadeilta tuli tappouhkauksia ja sain luodin postiluukusta"
  4. Lähikuvassa: Kun kiekko lensi kaukalosta raitiovaunun katolle – legenda Timo Nummelin muistelee, millaisissa olosuhteissa pelattiin hänen lapsuudessa ja nuoruudessa
  5. Elossa 24 h -sarjassa esiintyvä turkulaislääkäri Kosti Koivisto-Kokko pelastaa vapaaehtoistyössään ihmisiä, jotka palaavat heti takaisin sotaan – "Huono muisti" suojelee työssä uupumiselta
  6. Jaanan poika ei koskaan palannut laivareissulta – Nikun katoaminen on yhä täysi mysteeri
  7. "Oli tosi kova paikka, kun tajusin, että lapsia ei tule muita kuin Pasi" – Kotimäen tilaa pyörittävälle Taikku Nurmelle tärkeintä elämässä on perhe, mutta jokaista päivää tahdittavat hevoset
  8. Burn out pysäytti nuoren Michaelan: "Kotona vain tärisin ja itkin"
  9. Moniko pesee kädet kunnolla? Turkulainen kävi yleisessä vessassa katsomassa ja tulos yllätti lääkärin
  10. Arno Kasvi: Ruissalo ei kestä tällaista rumbaa, tarvitaan toinen silta ja kauriskannan harventamista
  11. Turussa karanteenia viettävän Karita Mattilan heippalappu "meluhäiriöstä" riemastutti Twitterissä – "Äiti laittoi äsken viestiä, että joku hänen entinen työkaverinsa haluu tulla mun luo kylään välillä 14–18", nauraa twiittaaja nyt
  12. Tässä on Turun ruuhkaisin kohta – Naantalin pikatien pätkä Köydenpunojankadun ja Vakka-Suomentien välillä pitää yhä ykköstilaa, katso muut ruuhkakertymäkadut
  13. Korona peruutti ay-väen ja vasemmistopuolueiden yhteisen vappujuhlan Turussa – luvassa koronavappu netissä
  14. Anu Pentikin näyttely siirtyy kesälle 2021 – Muutoksia Turun museokeskuksen näyttelyohjelmistossa
  15. "Suurin ja karanteeniystävällisin opiskelijatapahtuma" – Turun Wappuradio tulee taas

Näytä lisää