Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Turkulaisyritys tuo virtuaalitodellisuutta koulujen käyttöön – avuksi myös koulukiusaamiseen?

Virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden teknologioiden käyttö yleistyy vahvasti koulutuskäytössä. Tähän uskotaan myös turkulaisessa 360Mediatalossa, joka haluaa olla etulinjassa palveluiden tarjoajana. Yhteistyötä on tehty jo muun muassa Aalto-yliopiston Executive Educationin kanssa.

– Pilotoimme heidän kanssaan etäopiskelun edistämistä. Tätä kokeiltiin jo pitämällä luento, jossa oli oppilaita mukana aina Singaporesta ja Uudesta-Seelannista saakka, 360Mediatalon toimitusjohtaja Henrik Helin kertoo.

Luento toteutettiin niin, että kaikilla osallistujilla oli VR-lasit ja opettajan mikrofoni ohjattiin 360-kameraan. Näin oppilaat pääsivät tutustumaan opetusmateriaaliin interaktiivisesti ja etäopiskelijat saivat tavallista livestriimiä vahvemman läsnäolokokemuksen.

Teknologiaa on pyritty tuomaan myös peruskouluihin. Käynnistymässä on EU-rahoitteinen hanke, jossa on mukana espoolaisia kouluja.

Ajatuksena Helinin mukaan on, että kouluilla olisi käytössä Aalto-yliopiston kanssa toteutettu liveluento-malli.

Lisäksi oppilaille hankittaisiin 360-kamerat. Näiden avulla he voisivat kuvata vaikkapa biologian tunnilla luontoympäristöjä, joista sitten voisi toteuttaa VR-presentaatioita.

Helinin mukaan kouluja on lähestytty myös Turussa. Periaatteessa kiinnostusta on, mutta raha ratkaisee ja myös päätöksenteko ottaa aikansa.

– Kouluissa hankinnat ovat kiven alla, ja ehkä myös käyttöönoton luullaan olevan vaikeaa, vaikka eihän se sitä ole. Sitä painotamme, että tämä olisi opettajillekin mahdollisimman helppokäyttöistä.

Turkulaisyritys tarjoaa teknisen alustan tiedon varastointeineen ja päivityksineen kuukausittaista lisenssimaksua vastaan.

Kameroiden ja lasien hankinta jää käyttäjien kontolle. Tosin yritys tarjoaa myös lasien vuokrausmahdollisuutta.

Turussa Syvälahden koulussa suhtaudutaan myönteisesti VR:n käyttöön opetuksessa. Rahoitusta VR:n tuomiseksi kouluun ei vielä kuitenkaan ole saatu.

Koulun rehtori Jarmo Salo toteaa, että VR tarjoaa varmasti mahdollisuuksia opetuksen elävöittämiseen. Hän toivoisikin nyt tutkittua tietoa siitä, miten VR:n säännöllinen ja pitkäaikainen käyttö vaikuttaa Suomessa oppimistuloksiin.

VR voisi Salon mukaan toimia kouluissa esimerkiksi koulukiusaamisen ehkäisijänä.

– Sen avulla olisi mahdollista asettua kiusaamisen kohteena olevan nahkoihin ja saada aikaan toivottu vaikutus.

Helin korostaa, että VR avaa monenlaisia mahdollisuuksia koulutuskäytössä. Virtuaaliympäristöjen luominen toimisi esimerkiksi historiassa, maantiedossa tai biologiassa ja ylipäänsä kaikessa sellaisessa, missä ei tarvitse vain lukea vaan oppimateriaalia voisi myös kokea.

Helin ottaa esimerkin kaarinalaisesta yrityksestä, joka tarjoaa ensiapukoulutusta.

– VR:n avulla voidaan toteuttaa ensiaputilanteet eli miten esimerkiksi kolaripaikalla toimitaan. Oppiminen on interaktiivista eli oppilas voi oppia VR:n avulla esimerkiksi mitä pitää tehdä, jos kolaroidun auton ovi ei aukea.