Superbussi vai ratikka? Näin Nobinan ja Transtechin johtajat perustelevat omia kulkupelejään – lue perustelut ja äänestä

JOUKKOLIIKENNE Kysyimme superbussioperaattorilta ja ratikkavalmistajalta, miksi Turun pitäisi valita juuri heidän edustamansa kulkumuoto.

Malmössä on käytössä Van Hoolin valmistamia superbusseja, joita Nobina operoi. Nobina

Tomi Kangasniemi

Turun selvitellessä tulevaa joukkoliikenneratkaisuaan, kysyimme kilpailevilta tahoilta, mikä tekee heidän kulkumuodostaan paremman.

Nobina Finlandin toimitusjohtaja Tom Ward muistuttaa, että hän vastaa kysymykseen joukkoliikenteen operaattorin näkökulmasta. Hänen ykkösperusteensa on superbussin edullisuus.

–Olemme pohjoismainen joukkoliikenteen operaattori ja profiloidumme linja-autoihin. Jo sen takia haluamme, että Turku valitsee sen kulkumuodon. Mutta olen nähnyt kustannuslaskelmia. Kustannusmielessä linja-autoratkaisu on huomattavasti halvempi, hän tiivistää.

Ward toteaa, että superbussiin voidaan valita minkälaisen moottorin tahansa: diesel-, sähkö- tai hybridivaihtoehdon. Keskeinen perustelu bussin paremmuuteen on myös väylien joustavuus.

–Bussille ei tarvitse kiskottaa, mikä on kallis operaatio. Jos tulee tarve laajentaa tai muuttaa linjastoa, niin superbussi on huomattavasti joustavampi. Jos kiskot lyödään johonkin, ne ovat siinä hamaan loppuun asti.

Ward muistuttaa myös imagotekijöistä: superbussin ulkonäkö ei ole kuin tavallisen bussin. Hänen mukaansa viime vuosina Euroopassa vallalla ollut ratikkainnostus selittyy poliittisilla perusteilla.

–Euroopassa on menossa raideliikenteeseen liittyvä buumi. Ratkaisuja tehdään poliittisesti. Vihreät tuntuvat olevan viimeiseen saakka kiskoliikenteen kannattajia, hän harmittelee.

Suomessa raitiovaunuja valmistavan Transtechin toimitusjohtaja Lasse Orre taas on sitä mieltä, että ratikka ei ole superbussia kalliimpi vaihtoehto.

–Ratikan käyttöikä on 40 vuotta. Suomessa bussien elinikä on kymmenen vuotta. Bussit ovat ratikoita leveämpiä, eli ne tarvitsevat leveämmän ajolinjan. Tämä näkyy korkeampina infran rakentamiskustannuksina, ja myös kunnossapito on kalliimpaa. Elinkaariajattelu huomioiden ratikka tulee halvemmaksi, Orre perustelee.

Samalla Orre muistuttaa, että tällä hetkellä valtio myöntää raitioliikenteelle 30 prosentin valtiontukea. Muista kulkumuodoista vastaavaa päätöstä ei ole.

Orre ottaa myös esiin ratikan kapasiteettiedun sekä maanarvon kohoamisen.

–Keskusta on ruuhkainen bussien takia, eikä bussien kapasiteetti riitä. Ratikat vetävät 250–­­500 matkustajaa. Kun tehdään rataa tai metroa, se myös ohjaa kaavoitusta. Kun tiedetään, että siellä on rata, uskalletaan myös rakentaa. Rata nostaa maan arvoa ja rakennusten arvoa.

Esimerkkeinä hän nostaa niin Tampereen raitiotien kuin Helsingin Raide-Jokerin. Radan tulo on tuonut myös uutta kaavoitusta.

Ratikka kulkee sähköllä, ja saman vaihtoehdon saa myös superbussiin. Orren mukaan samanlaisesta sähkövaihtoehdosta ei kuitenkaan ole kyse.

–Sähköbussit eivät ole niin ympäristöystävällisiä kuin ratikka. Niiden lämmitys hoidetaan dieselöljyllä, eli ne ovat hybridejä.

Näin Turun raitiotie etenee

Turun raitiotien yleissuunnitelman tarkennuksesta pyydetään lausuntoja sidosryhmiltä sekä mielipiteitä kaupunkilaisilta 30. maaliskuuta mennessä.

Kaupunkilaisten näkemyksiä kerätään nettikyselyssä osoitteessa bit.ly/raitiotiekysely.

Tavoitteena on päättää kesällä 2018 Turun kaupunginvaltuustossa käynnistetäänkö toteutusprojekti joko raitiotien tai superbussin osalta.

Toteutusprojektiin liittyvät muun muassa katusuunnitelmien ja asemakaavojen muutosten laadinnat sekä rakennussuunnittelu.

Aikaisimmillaan liikennöinti voisi alkaa noin vuonna 2025.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Turkulaisen ilmestyminen jää tauolle
  2. Tanssitunteja, jumppaa, teatteria – Turussa tapahtuu virtuaalisesti vaikka mitä, ja kaupungin tapahtumakalenteri kerää vinkkejä yhteen
  3. Lähikuvassa: Hissu Kytö on auttanut maahanmuuttajia Turussa pian 50 vuotta: "Skinheadeilta tuli tappouhkauksia ja sain luodin postiluukusta"
  4. Lähikuvassa: Kun kiekko lensi kaukalosta raitiovaunun katolle – legenda Timo Nummelin muistelee, millaisissa olosuhteissa pelattiin hänen lapsuudessa ja nuoruudessa
  5. Elossa 24 h -sarjassa esiintyvä turkulaislääkäri Kosti Koivisto-Kokko pelastaa vapaaehtoistyössään ihmisiä, jotka palaavat heti takaisin sotaan – "Huono muisti" suojelee työssä uupumiselta
  6. Jaanan poika ei koskaan palannut laivareissulta – Nikun katoaminen on yhä täysi mysteeri
  7. "Oli tosi kova paikka, kun tajusin, että lapsia ei tule muita kuin Pasi" – Kotimäen tilaa pyörittävälle Taikku Nurmelle tärkeintä elämässä on perhe, mutta jokaista päivää tahdittavat hevoset
  8. Burn out pysäytti nuoren Michaelan: "Kotona vain tärisin ja itkin"
  9. Moniko pesee kädet kunnolla? Turkulainen kävi yleisessä vessassa katsomassa ja tulos yllätti lääkärin
  10. Arno Kasvi: Ruissalo ei kestä tällaista rumbaa, tarvitaan toinen silta ja kauriskannan harventamista
  11. Turussa karanteenia viettävän Karita Mattilan heippalappu "meluhäiriöstä" riemastutti Twitterissä – "Äiti laittoi äsken viestiä, että joku hänen entinen työkaverinsa haluu tulla mun luo kylään välillä 14–18", nauraa twiittaaja nyt
  12. Tässä on Turun ruuhkaisin kohta – Naantalin pikatien pätkä Köydenpunojankadun ja Vakka-Suomentien välillä pitää yhä ykköstilaa, katso muut ruuhkakertymäkadut
  13. Korona peruutti ay-väen ja vasemmistopuolueiden yhteisen vappujuhlan Turussa – luvassa koronavappu netissä
  14. Anu Pentikin näyttely siirtyy kesälle 2021 – Muutoksia Turun museokeskuksen näyttelyohjelmistossa
  15. "Suurin ja karanteeniystävällisin opiskelijatapahtuma" – Turun Wappuradio tulee taas

Näytä lisää