Aninkaistensillan ympäristön liikennejärjestelyt muuttuvat rajusti

LIIKENNE Merkittävät liikenneverkkomuutokset tapahtuvat tosin vasta ensi vuosikymmenen puolella.

Havainnegraafi Aninkaistensillan lähimaaston muutoksista kertoo, että muutokset ovat merkittäviä. Turun kaupunki

Teemu Nurmi

Logomon ja Aninkaistensillan väliselle alueelle rakennetaan lähivuosina Fabriikki-asuinalue. Samalla ympäristön liikenneverkko muuttuu ja on jo muuttunutkin. Vaunukatu, joka yhdistää Logomon ja Raunistulan, on jo valmistunut junaradan pieleen.

Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta hyväksyi viikolla Pohjolan asemakaavaan liittyvän suunnitelman, joka koskee Satakunnantien, Tampereentien, Yrjänänkadun, Raunistulanrampin ja Virusmäenrampin liittymäalueen liikennejärjestelyjen muuttumista.

Muutokset eivät tapahdu piakkoin.

– Rakentamisen aloittaminen saattaa olla noin vuonna 2020, kunhan Köydenpunojankadun ja Köydenpunojankaaren rakentaminen ja vesihuoltotyöt ovat valmistuneet, liikennesuunnitteluinsinööri Maija Norava Turun kaupungilta kertoo.

Merkittävin muutos on Yrjänänkadun kautta kulkevan läpiajoyhteyden siirtäminen kulkemaan Aninkaistensillan alta eli sillalta ei ole muutosten valmistuttua enää mahdollista kääntyä vasemmalle Yrjänänkadulle. Tampereentieltäkään ei pääse ajamaan enää suoraan Yrjänänkadulle.

Rakentamisen aloittaminen saattaa olla noin vuonna 2020, kunhan Köydenpunojankadun ja Köydenpunojankaaren rakentaminen ja vesihuoltotyöt ovat valmistuneet".

Läpikulkuliikenteen poistuminen muuttaa alueen liikenteen painopisteitä.

– Yrjänänkadun läpiajavan liikenteen siirtäminen radanvarteen häiritsee asukkaita vähemmän. Liikennetilanne muuttuu hieman, koska vasemmalle kääntyminen Aninkaistensillan suunnalta poistuu, jolloin myös vihreää aikaa saadaan muille suunnille hieman enemmän.

– Uusi suunniteltu ratkaisu selkeyttää liikennejärjestelyjä ja lisää liikenneturvallisuutta, Norava perustelee.

Aninkaistensillalta tuleva yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie muuttuu erotelluksi väyläksi ennen Satakunnantien ja Tampereentien risteysaluetta nykytilanteessakin. Pyöräilijä- ja jalankulkijamääriltään vilkas väylä levennetään siten, että kokonaisleveys muuttuu nykyisestä neljästä metristä viiteen metriin.

Yrjänänkadun suunnalta Virusmäenrampin jalkakäytävä poikkeuksellisesti laatoitetaan, jotta asfaltoidusta kapeasta väylästä ei tule väärää mielikuvaa pyöräilijöille. Virusmäenrampin vieressä kulkeva väylä on tarkoitettu ainoastaan jalankulkijoille.

Kommentoi

Palvelut