Historiallinen tilanne: Suomi vie enemmän autoja Saksaan kuin tuo – saldo jo yli 100 000 Mersua

A-sarjan Mercedes-Benziin kiinnitetään konepeltiä Valmet Automotiven tehtaalla Uudessakaupungissa. Valmet Automotive

Jyrki Hämäläinen

Suomesta on kasvanut huomaamatta kohtalaisen kokoinen autoteollisuusmaa. Taustalla on Mercedes-Benzin A-mallin ja pian käynnistyvä GLC-mallin valmistus Valmet Automotiven Uudenkaupungin-tehtaalla.

Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan Suomeen tuotiin viime vuonna noin 125000 uutta henkilöautoa, joista noin 109000 rekisteröitiin Suomeen. Osa maahantuoduista autoista jatkaa matkaansa Baltiaan, koska joidenkin merkkien jakeluketju kulkee Suomen kautta.

Vientitilastojen mukaan Suomesta vietiin viime vuonna noin 70000 täällä tuotettua autoa, joiden pääkohdemaa oli Saksa. Sen osuus tuoduista henkilöautoista on noin neljännes, joten Suomesta viedään enemmän autoja autoteollisuuden mahtimaahan kuin sieltä tuodaan. Vienti on nimenomaan Mercedes-Benzejä.

Uusien autojen vientitase on tasoittunut niin, että jokaista tuotua henkilöautoa kohti vietiin noin 0,7 autoa. Vielä vuonna 2012 suhdeluku oli 0,08. Rahassa tase oli kuitenkin 1,3 miljardia euroa negatiivinen.

Valmet Automotive on Suomen ainoa henkilöautojen valmistaja. Sisu-Auto tekee Karjaalla kuorma-autoja. Lisäksi maasta viedään jonkin verran linja-autoja, takseja ja erikoisajoneuvoja, joista etenkin ambulanssien valmistuksessa on Suomessa erityisosaamista.

Valmet Automotiven ja saksalaisen Daimlerin sopimus kieltää kertomasta autojen valmistusmääriä, mutta suuruusluokka selviää vientitilastosta.

–Olemme valmistaneet vuodesta 2013 jo yli 100000 A-sarjan Mercedes-Benziä. GLC-mallien valmistus alkaa ensi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Määristä emme voi puhua, mutta olemme kertoneet, että GLC-mallien suunniteltu valmistusmäärä vastaa A-sarjan tuotannosta sovittuja valmistusmääriä, Valmet Automotiven viestintäpäällikkö Mikael Mäki kertoo.

Saksalaismedian mukaan katumaasturi GLC:stä on tullut valmistajalleen hittituote, jonka alkujaan suunniteltu valmistuskapasiteetti on jo kaksinkertaistettu, eikä sekään riitä tyydyttämään kysyntää. Premium-luokan auto maksaa Suomessa edullisimmillaan noin 59000 euroa.

Alun perin GLC:n piti korvata A-sarjan tuotanto, mutta A-sarjan valmistus jatkuu Uudessakaupungissa myös ensi vuonna.

–Tehtaamme laskennallinen kapasiteetti on nyt noin 100000 autoa vuodessa. Suomeen tuodaan jatkuvasti yli 100000 henkilöautoa. Lähiaikoina ei ole odotettavissa, että autojen vientitase voisi kääntyä sellaiseksi, että veisimme enemmän kuin toisimme, Mikael Mäki sanoo.

–Toisaalta on huomattava, että strategiamme on kasvaa ja kansainvälistyä. On mahdollista, että kapasiteettia lisätään jatkossa. Sellainenkin tilanne voi syntyä. Meillä on myyntiosasto, joka tekee jatkuvasti töitä tarkoituksena hankkia uusia autonvalmistusasiakkaita.

Uudessakaupungissa valmistettiin viime vuonna ennätysmäärä autoja. Edellinen ennätys oli vuodelta 1992, jolloin tehtaalla tehtiin 47000 autoa. Tuolloin tuotannossa olivat samaan aikaan Saab ja Opel.

Uudenkaupungin tehdas aloitti Saab–Valmetin tehtaana vuonna 1968 kokoamalla Saabeja. Kokonaistuotanto on tähän mennessä yli 1,2 miljoonaa autoa. Tehdas voi ylpeillä myös 230 000:lla Suomessa valmistetulla Porschella.

Valmet Automotive on maailman suurimpia autoteollisuuden sopimusvalmistaja. Esimerkiksi avoautojen kattojärjestelmissä se on yksi maailman johtavista toimittajista. Asiakkaita ovat esimerkiksi BMW, MINI, Renault, Daimler, Bentley ja Lamborghini. Kattojärjestelmien tuotekehityskeskus sijaitsee Saksassa ja valmistus Puolassa.

Autoteollisuus työllistää 7000

Autotuotanto ja sitä sivuavat toimialat työllistävät Suomessa lähes 7 000 henkilöä.

Valmet Automotive työllistää Uudenkaupungin tehtaalla tällä hetkellä noin 1400 omaa ja noin 300 muutamien alihankkijoiden työntekijää.

A-sarjan valmistukseen palkattiin juuri 50 uutta työntekijää, hakijoita oli 457.

Syksyllä aloitetaan rekrytoinnit GLC:n tuotantoa varten. Tarvittavien työtekijöiden määrää ei vielä kommentoida.

Lähteet: Autoalan Tiedotuskeskus, Valmet Automotive

Kommentoi

Palvelut