Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Jopa sata kilometriä vuoristorataa päivässä – Video: Linnanmäen jarrumies paljastaa työnsä salat

Linnanmäen vuoristorata juhli keskiviikkona merkkipäivä.

Suomen vanhin vuoristorata täytti 65 vuotta ja sen kunniaksi kaikki pääsivät päivän ajan ajamaan laitteella ilmatteeksi. Pinja Pöri ja Heidi Sallila saapuivat jonottamaan laitteeseen yli puoli tuntia etukäteen.

–Tämä on legendaarinen. Muistan lapsuudesta, kuinka vuoristoradalle pääsi sitten,kun oli kasvanut tarpeeksi isoksi, Pöri muistelee

–Nyt piti tulla sanomaan viimeisen kerran hyvästi, Sallila toteaa.

Vuoristorata kiinnostaa monia ja ennen avaamisaikaa jono on jo kymmenien metrien mittainen. Pöri ja Sallilakaan eivät aio käydä tällä kertaa missään muussa laitteessa. Mutta mikä vuoristoradassa on parasta?

–Se on varmaan toi puun haju. Se kolina ja se fiilis kun se menee hirveän ylös ja sä näet koko Helsingin, Pöri fiilistelee

–Myös kesto varmaan houkuttaa. Kaikki muut laitteet on tosi nopeita, Sallila jatkaa.

Joillekin Linnanmäen vuoristorata on muutaman minuutin hupi, joillekin se on kahdentoista tunnin työpäivä. Taavi Mets rullaa rataa edestakaisin jopa sata kilometrejä päivässä.

Hän on toiminut vuoristoradan jarrumiehenä jo 17 vuoden ajan.

–Täällä on ihan huikea porukka ja hyvä meininki. Jotenkin tämä joka kesä vaan houkuttelee palaamaan. Meillä on tosi tiivis jengi ja nämä jätkät tuntuvat ihan veljiltä. Teemme ulkomaanmatkojakin yhdessä.

Metsin mukaan uudet jarrumiehet palkataan aina Linnanmäen sisältä, jahka nämä ovat todistaneet osaamisensa palvelussa muissa laitteissa.

–Jokaisen jarrumiehen pitää sen jälkeen mennä yksi kierros radassa kyydissä, ennenkuin saa alkaa toimia oikeassa työssä.

Pelkkää hauskanpitoa Jarrumiehen ura ei kuitenkaan ole.

–Tämä on hyvin raskas työ. 11-12 -tuntiset päivät ja saattaa olla kuusi peräkkäistäkin päivää viikossa. Varsinkin sesongin aikana on lämpöä ja tuplasti enemmän melua.

Hän kuvailee Linnanmäen rataa turvallisimmaksi koskaan näkemäkseen. Metsin mukaan rata huolletaan useasti vuodessa.

Vahingoilta ei kuitenkaan aina voi välttyä.

–Aina välillä sattuu pieniä. Joku osa saattaa hajota, mutta ei kuitenkaan varsinaisia vaaratilanteita. Tässä on kuitenkin kolminkertainen jarrujärjestelmä. Kun tämä rakennettiin, jarruja oli vaan yksi. Nyt kuitenkin niitä on kolme, Mets toteaa.

Katso videolta pitkäaikaisen jarrumiehen haastattelu työn saloista: