”Paljon nousee penkistä?” – Tämä kysymys erottaa painonnostajan amatööristä

URHEILU Painonnosto ei ole vain jättiläisten laji, Heta Ojanen ja Iida Kalmari tietävät.

Heta Ojanen (ed.) ja Iida Kalmari lähtevät kisaamaan painonnoston SM-mitalista Poriin 27.2. Myös valmentaja Jyrki Konosella on perhosia vatsassa. Katariina Henttonen

toimitus

24-vuotias liikunnanopettajaksi keväällä valmistuva Heta Ojanen aloitti painonnostouransa vasta pari vuotta sitten, mutta lähtee jo kisaamaan SM-mitalista Poriin lauantaina 27. helmikuuta.

Heta Ojasen mukaan koko elämän kestänyt urheilutausta on antanut hyvät valmiudet painonnostoon. Valmentaja Jyrki Kononen houkutteli Hetan lajin pariin crossfit-tunneilta.

– Crossfit on päälajini ja siihen kuuluu yhtenä painonnosto, joten sieltä oli aika helppo lähteä kokeilemaan, Ojanen sanoo.

Hänelle painonnostoharrastuksen ydin on itsensä ylittäminen.Samaa mieltä on 22-vuotias Iida Kalmari, joka lähtee niinikään kisaamaan SM-kilpailuihin.

Kyllä me penkkiäkin tehdään, mutta se ei ole kovin olennainen osa painonnostoharjoittelua."

– Päätavoitteena on saada omat ennätykset rikottua. Tempauksen kisaenkkani on 64 kiloa ja rinnallevedon ja työnnön 90 kiloa. Oma kehitys on muutenkin tärkeintä. Aloittaessa en voinut kuvitellakaan, että työntäisin tuollaisen painon, Ojanen kertoo.

– Se on kovatasoinen kilpailu. Crossfitin puolelta saattaa tulla kovia nostajia, jotka eivät ole välttämättä kilpailleet aiemmin, Kalmarilisää.

Painonnostossa kilpaillaan kahdessa nostossa, jotka ovat tempaus ja työntö.Tempaus on yksi yhtenäinen liike, jossa tanko nostetaan maasta suorille käsille.Työnnössä puolestaan tanko nostetaan ensin rinnallevedolla rinnalle ja vasta sitten tehdään työntö suorille käsille. Silti yleisin kysymys, jonka painonnostaja saa kuulla, on ”paljon nousee penkistä?”

– Se on kyllä hiukan väärä kysymys painonnostajalle. Kyllä me penkkiäkin tehdään, mutta se ei ole kovin olennainen osa painonnostoharjoittelua, Ojanen nauraa.

Iida Kalmari (ed.) ja Heta Ojanen harjoittelevat painonnostoa valmentaja Jyrki Konosen valvovan silmän alla crossfit-salilla.

Hyvin yleinen harhaluulo on myös se, että painonostajat ovat isoja.Heta Ojanen kilpailee alle 75-kiloisten painoluokassa, Iida alle 58-kiloisissa. Pienin painoluokka on SM-kisoissa alle 48 kiloa.

Kumpikaan ei ole joutunut ennen punnituksia hikoilemaan lauteilla painoa pudottaakseen, mutta ennen isoja kilpailuja menestystä ei riskeerata ja ruokavaliota vähän tarkkaillaan. Muulloin terveellinen ja ravitseva kotiruoka ja palautusjuomat treenin järkeen riittävät. Ehdottomuutta molemmat karsastavat.

– Se on hyvin yleistä, että ennen kisoja hikoillaan muutama sata grammaa pois. Jotkut pudottavat isoihin kilpailuihin viisikin kiloa, että pääsisivät pienempään painoluokkaan, mutta sellaiseen en kyllä itse lähtisi, Heta pohtii.

– Ja me ei olla mitään järkäleitä! Iida lisää.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu