Professori IL:ssä: Sakkorajan laskemisesta ei mitään hyötyä – oletko samaa mieltä?

Liikennelääketieteen professorin mukaan on pelkkää propagandaa perustella sakotuskynnyksen alentamista liikenneturvallisuuden parantamisella. Johanna Erjonsalo

Riikka Jokinen

Liikennelääketieteen professori Timo Tervo tyrmää Iltalehden haastattelussa sisäministeriön esityksen sakotuskynnyksen madaltamisesta.

– Paljon reilumpaa olisi sanoa, että haluamme vain lisää rahaa, eikä esittää totuudenvastaisia turvallisuusväitteitä, professori napauttaa Iltalehden haastattelussa.

Sisäministeriö ehdotti viime viikolla, että Poliisihallituksen tulisi harkita rikesakkokynnyksen madaltamista nykyisestä 8 km/t:n ylityksestä 7 km/t:n ylitykseen. Ministeriö perusteli ehdotusta liikenneturvallisuuden parantamisella.

Ministeriön mukaan jo pienetkin nopeudenlaskut vaikuttavat positiivisesti onnettomuustilastoihin. Väitettä perusteltiin VTT:n tutkimuksella.

– Tuo on propagandaa, joka ei saa lainkaan tukea tutkijalautakuntien julkaistuista raporteista, Tervo sanoo.

Liikenneprofessori Tervon mukaan jo maalaisjärjellä pitäisi tajuta, ettei VTT:n tutkimus pidä paikkaansa.

– Se ei ole mikään muu kuin suomalainen suomennos ruotsalais-norjalaisesta matemaattisesta liikennevirran keskinopeutta ja onnettomuusriskiä arvioivasta kaavasta, josta jo maalaisjärjellä tajuaa, ettei se voi pitää paikkaansa, Tervo jatkaa Iltalehden haastattelussa.

Lue myös:Ylinopeussakon rajaa halutaan alentaa 1 km/h

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu