Inflaatio on ollut poikkeuksellisessa nousussa alkuvuoden aikana, ja yritykset kamppailevat kasvaneista kustannuksista johtuvaa hintojen korotusta vastaan.
Yksi yritysten käyttämä keino vähentää hintojen nostamiseen kohdistuvaa painetta on pakkauskokojen pienentäminen eli niin sanottu shrinkflaatio, lehtori Anu Seppänen kirjoittaa Haaga-Helia ammattikorkeakoulun tiedotteessa.
Seppänen kertoo, että asia ei ole sinänsä uusi.
Esimerkiksi Toblerone sai joitakin vuosia sitten kuluttajat raivon partaalle, kun se pidensi kolmiopatukassaan olevien ”laaksojen” väliä. Näin saatiin vähennettyä suklaan määrää ja kevennettyä tangon painoa, mutta hinta pysyi samana. Jonkin ajan kuluttua Toblerone toki palasi alkuperäiseen kokoon ‒ mutta tietenkin korkeammalla hinnalla.
Seppäsen mukaan ei oikeastaan ole ihme, että kuluttajien päässä kiehuu.
Kun pakkauskoko pysyy samana, mutta sisältö pienenee, kuluttaja päättelee maksavansa pelkästä ilmasta. Samaan aikaan kun kuluttajat käyttävät päivittäin tarvitsemiinsa tuotteisiin enemmän rahaa kuin aiemmin, he kokevat saavansa vähemmän kuin samalla rahalla ennen.
Aihe on herkullinen ja herättää keskustelua kahvipöydissä. Inflaation ja sen lieveilmiöiden tunnistaminen antaa kuluttajalle kuitenkin mahdollisuuden kehittää kykyjään selviytyä myrskystä voittajana, Seppänen kirjoittaa.
Hän neuvoo, että yksi tapa välttää oman tuotekorinsa kutistumista on kiinnittää huomiota tuotteen yksikköhintaan, jolloin shrinkflaatio on helpompi huomata.
Valmistajat eivät pienennä kaikkia tuotteitaan samaan aikaan, joten jokin toinen koko (yleensä suurempi) saattaa olla edullisempi vaihtoehto.