Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

TUTOn toimitusjohtaja: "Suljetut sarjat tappaneet yleisön kiinnostuksen ­– miksi tästä ei enää edes keskustella?"

JÄÄKIEKKO TUTO on viime kaudet hionut organisaatiotaan kuntoon. Nyt kaivataan nousumahdollisuutta liigaan.

TUTOn toimitusjohtaja Dani Aavinen kummastelee sitä, että SM-liigan sulkemisesta Mestis-seuroilta ei enää edes tunnuta keskustelevan. Nyt voimassa on päätös, että tällä kaudella kukaan ei liigaan voi nousta. Ensi kaudesta taas ei ole mitään päätöstä.

–Ensi vuodesta ei ole puhuttu mitään, on vain hiljaisuutta, Aavinen kuittaa.

Tilanne on Aavisesta kummallinen. Hän kertoo kuulleensa paljon kritiikkiä niin kuluttaja- kuin yrityspuoleltakin siitä, että jääkiekko on mennyt sarjan sulkemisen takia pelleilyksi.

–Kritiikki on mielestäni aiheellista, suljetut sarjat ovat tappaneet kiinnostusta. Vertaan sitä lottoarvontaan. Kuinka moni lottoaisi, jos mahdollisuutena ei olisi saada sitä seitsemää oikein? Pitää olla unelma, mitä tavoitellaan.

Aavisen mukaan koko jääkiekolle uhkaa Suomessa käydä huonosti, jos liigaa ei avata. Muut palloilulajit ovat viime vuosina lisänneet harrastajamääriään vauhdilla. Jääkiekolla trendi taas on ollut laskeva.

–Kun passivoidutaan ja aletaan pitämään asioita itsestäänselvyytenä, voi seurata romahdus. Tämä on nyt SM-liigan ongelma. Kun tähän vielä yhdistyy protektionismi, niin... yleisö ei ole tyhmää, Aavinen muistuttaa.

Dani Aavinen on ollut TUTOn toimarina nyt kolme ja puoli vuotta. Hän tuli seuraan haastavaan aikaan. Seurassa oli haettu isolla rahalla liigapaikkaa. Se jäi saamatta. Omistuspohja muuttui, ja edessä on ollut sopeutumista ja sopeuttamista. Velkoja maksetaan yhä.

–Sikäli on tietysti helpompi hyväksyä, että liiga on kiinni. Ei meidän olisi ollut realistista tavoitella nousua. Nyt sen uskaltaa jo sanoa, kuinka kriittinen tilanne oli 2014–15. Sen jälkeen olemme kehittäneet organisaatiota, ja olemme huomattavasti paremmassa balanssissa. Kun liiga ennemmin tai myöhemmin aukeaa, haluamme olla nousukunnossa.

TUTOlla on monia vahvuuksia, joihin seura voi nojata. Hallin sijaintia Kupittaalla kiitellään, ja Mestis-kiekko on viihdyttävää. Aavisen mukaan matseissa käynti on myös verraten edullista. TUTO-kortilla peliin pääsee alla neljällä eurolla kerta.

Viime kaudella TUTOn kotipelejä seurasi keskimäärin 1553 katsojaa. Se on kirkkaasti eniten Mestiksessä. Potentiaalia kaupungissa kuitenkin riittää huomattavasti isompaan väkimäärään.

–Joka ikinen seurajohtaja tietysti miettii, miten väkeä saadaan lisää katsomoon. Peleissä käymisen kulttuuri tuntuu hieman hävinneen. Pitää miettiä, mistä se johtuu ja miten se synnytetään uudelleen.

Aavisen mukaan TUTO on vastannut haasteeseen muun muassa lähiöpeli-konseptilla. Siinä lähiöiden yritysyhteistyön kautta on laitettu lippuja jakoon yksittäisiin peleihin. Lisäksi TUTO on jakanut kausikortteja vähävaraisille perheille Hope ry:n kautta.

Kaiken tämän tarkoituksena on tuoda seura lähelle ihmisiä ja osaksi heidän arkeaan.

–Olemme kehittyneet kaikilla osa-alueilla, ja nyt meillä on yksi Mestiksen parhaista organisaatioista. Visio on, että jonain päivänä olemme yksi Suomen parhaista jääkiekko-organisaatioista. Silloin pelaamme tietysti myös sillä korkeimmalla sarjatasolla, Aavinen päättää.